fredag 3 april 2009

A comment about the whole housewife thing...

Oh boy! My last entry about the housewives really made people talk... It's like I said, it's one of the most provoking subjects now.
I really dislike the fact that some people think that the idea of a housewife is some romantic vintage-girl dream. Nothing could be more wrong! How naive do you think I am?
And of course I don't want women to be dependent on men (in my book it's quite the opposite..).

It's just so frustrated that some people is unwilling to see the possiblities to make everyone happy. Why not a government grant/salary for the women who choose to stay at home? That will secure their pension.

Some readers also trew a fit about the women who stays at home won't have a resume etc.
Why wouldn't they?
What stops them from taking classes, having a smaller business and so on?
The comment about "good luck to support a family with kids on one salary" is just ridicilous. I wrote about how mad I am about the fact that a family can't be supported on one salary. Why? Because things are waaay too expensive now, people don't know how to fix and trix, the economy is blown up on credits and we pay too much for our things.
Please, people! Don't you realize that the whole world needs to slow down?

(Kikkans post about Rascal's comment being musty and heteronormative is just hilarious. I so sick and tired of people getting spastic whenever someone shows an opinion that's not cut and pasted out of Politically Correct ABC..)

5 kommentarer:

Kikkan sa...

Hur en kommentar som slutar med:

A home needs a provider AND a spine.
Provider = man
Spine = wife

inte är heteronormativ övergår i alla fall mitt förstånd...

schmut sa...

"threw a fit" är något som passar en dramaqueen och inte något man kan säga om en kommentar om att hemmaru-liv ger en tom resumé.
dessutom bör du ta och tänka efter vad en hemma-fru är. det är ett heltidsyrke som går ut på att man tar hand om den sk. hemmafronten. man är inte sjukskriven, arbetslös, student eller sysslolös utan man tar hand om allt som har med hus och hem att göra.

att du tycker att en hemmafru kan ta lite klasser, kanske ha en egen rörelse (inte Tradera/Ebay utan ett riktigt registrerat företag)och samtidigt ha tid att leta efter perfekta vintage läppstiften på Ebay visar att du har en ganska
naiv världsuppfattning samt att du borde läsa på om vad dubbelarbetande är.
har du något utanför hemmet är du inte hemmafru utan då är du en dubbelarbetande kvinna som alla andra. därav termen kvinnofälla.

naiviteten är dessutom framme igen när vi snackar om att leva en familj på en lön. det finns folk som gör det, fixar och trixar tills de är blå i ansiktet och de får det ändå inte att gå ihop. att då sitta hemma, göra lite muffins till mannen, köpa lite vintagetyg och sy en finfin sommarklänning samt skura handfatet med torrsåpa,det finns ingen chans till för det har man inte råd till.
ett vintage-living via Ebay är knappast för arbetarklassen och definitivt inte för familjer som lever på en lön.
Miss Wink hade fått bli Fru 2ndHandkläder från Coop via Tradera.

sedan kan jag inte låta bli att undra:
varför detta snack om hemmafruar? om ni lever i ett jämställdt förhållande borde det ju vara fritt fram för männen att vara hemmamän medans ni försörjer?
eller det kolliderar med illusionen om vad en hemmafru är och gör?

Miss Wink sa...

Schmut: Jag inser att du inte alls har velat ta in vad det är jag menar.
Det är mycket jag skulle vilja ändra på i vårt samhälle, bland annat det faktum att det ekonomiska systemet är så sjukt att det i princip alltid krävs 2 löner för att en familj ska kunna gå runt. Alltså menar jag inte att jag tycker att familjer ska leva på en lön så som systemet ser ut NU.

Varför är du så aggressiv i din framtoning? Om du uppfattar mig som naiv är inget jag kan rå för, men du har ingen aning om vilka mina livserfarenheter är och ur vilket perspektiv jag skriver.
Jag välkomnar hemmamän precis lika mycket som hemmafruar!
Det är VALFRIHETEN jag efterlyser.
Nu finns inte valfriheten att vara hemma och det tycker jag är fel.

Heather sa...

I think being a housewife is actually one of the greatest responsibilites that a lady can have, if she is lucky enough to be able to afford to di it, there is absolutley nothing wrong with being house proud and at home taking care of the kids and the hubby, and I also belive that the government should give speical privelges to those who choose to stay at home, yay! for the blog entry!!

Jolie Morgan Musick sa...

amen darlin!